Ons onderwijs

Onze missie en visie komt voort uit onze kernwaarden. Deze klinken door, en zijn zichtbaar in ons dagelijks onderwijs. De middelen en materialen die we vanuit onze visie inzetten om onze doelen te bereiken ziet u hieronder terug en worden kort beschreven. Wanneer u behoefte heeft aan een nog uitgebreidere toelichting, dan verwijzen we u door naar een website of een ander document.
 
Hieronder de middelen die we inzetten. 
 
Stichting leerKRACHT-aanpak

De aanpak van Stichting leerKRACHT gebruiken we als middel om ’Elke dag Samen een beetje beter’ te worden en om onze ambities te realiseren in de dagelijkse praktijk zodat het impact heeft op het onderwijs aan ‘onze kinderen’. Wanneer u op deze link klikt komt u meer te weten over de aanpak. https://stichting-leerkracht.nl/aanpak/
Op ‘t Startblok is de leerKRACHT-aanpak zichtbaar in de wijze (bord- en werksessies) en ritmiek waarop leerkrachten met elkaar overleggen en samen de lessen voorbereiden. Zij gaan uit van dat wat kinderen nodig hebben en stellen kindgerichte doelen. Deze doelen worden met de collega’s uit hun minibouw of parallelgroep uitgewerkt tot lessen en een planning daarvan. Leerkrachten gaan bij elkaar kijken naar het effect van hun lessen op de kinderen en welk leerkrachtgedrag hierin effectief is.
Onze schoolontwikkeling en innovatie is zichtbaar op ons jaarbord. Dit jaarbord wordt vertaald naar doelen op onze verbeterborden. Daar worden ze omgezet naar lessen.
In diverse klassen is ook al een start gemaakt met bordsessie met kinderen.
 
Directie ‘t Startblok over de stichting leerKRACHT aanpak
30 sec. https://www.youtube.com/watch?v=gFCVaFk58fU

 
Leerkracht ‘t Startblok  over stichting leerKRACHT
2 min 18 sec  https://www.youtube.com/watch?v=KwYbEVPBeps&feature=youtu.be
 
Leer/ontwikkelgesprekken

Deze leerKRACHT -aanpak bevordert het doelgericht werken en eigenaarschap en betrokkenheid van kinderen bij de doelen. We nemen kinderen in mee in de te behalen doelen. Kinderen werken aan de doelen die uit de door ons gebruikte leermethoden komen, maar ook door hen zelf gestelde doelen. Deze worden in leer/ontwikkelgesprekken tussen leerkracht en leerling besproken en gemonitord. In deze gesprekken leren kinderen te reflecteren op hun eigen doelen en hun eigen handelen. met enige regelmaat nodigen we ook ouders uit (vanaf groep 4) om aan het gesprek deel te nemen.
 
 
Begeleid Zelfstandig leren
 
Het is belangrijk dat kinderen leren om zelfstandig te leren en om verantwoordelijk te zijn voor het eigen leerproces.
Daarom werken wij met begeleid zelfstandig leren (BZL). De executieve functies spelen hierin een belangrijke rol. De leerkracht werkt planmatig aan het begeleiden van kinderen bij het zelfstandig leren. De kinderen leren taakgericht te werken, te oriënteren op een taak, te plannen enzovoort. In ons onderwijs creëren we situaties waarin kinderen hiermee leren omgaan.
Bijvoorbeeld door dag- of weektaken of onderstaande situaties.
De leerkracht geeft hierbij op  momenten instructie aan groepjes kinderen en de andere kinderen plannen daaromheen hun zelfstandige opdrachten. De leerkracht staat meer naast de leerlingen, voor begeleiding en ondersteuning, dan voor de leerlingen.
Daarnaast stelt BZL de leerkracht in staat ruimte te creëren in de beschikbare tijd om beter tegemoet te kunnen komen aan niveauverschillen.
 
Begeleid zelfstandig leren kan plaatsvinden tijdens reguliere lessen, maar ook op speciaal daarvoor geplande momenten van begeleid zelfstandig leren. Er is een opbouw gemaakt van het aantal en de duur van deze momenten van groep 1 t/m 8.
 
Groepsdoorbrekend werken in effectieve, gedifferentieerde instructiegroepen
 
Op ‘t Startblok worden de lessen rekenen, taal en lezen per blok door de leerkrachten van de parallelgroepen samen voorbereid en wordt doelgericht gekeken naar welke leerlingen welke instructies nodig hebben
De instructies worden minimaal op drie niveaus aangeboden en door samen te werken met parallelgroepen zijn er mogelijkheden om meer instructieniveaus te bedienen.. Daarnaast werken de leerlingen aan dag- en weektaken waardoor zij zelfstandig worden in leren en plannen. Zo proberen wij een balans te creëren tussen zelfgestuurd en gestuurd onderwijs.
 
De diversiteit aan onderwijsbehoeften op ‘t Startblok en de ontwikkelingen op gebied van Passend onderwijs knellen met regelmaat. De draagkracht in dit kader is mede afhankelijk van de middelen en mogelijkheden die het Rijk en het samenwerkingsverband ons bieden. Intern heeft ‘t Startblok de eerste stappen gemaakt om hier met de bestaande middelen en mogelijkheden een weg in te vinden. De komende jaren willen we ons hierin doorontwikkelen en de nieuwe en slimme organisatievormen waarbij kinderen vanuit hun eigen talent, kracht en zelfstandigheid samen met de leraar werken aan de ontwikkeling, doorzetten. Het leerstofjaarklassensysteem aanpassen en inzetten op nieuwe organisatievormen die efficiënt en werkbaar zijn binnen de kaders, waarbij kinderen positief worden gestimuleerd in wat ze kunnen. het
Steeds vaker worden leerlingen in effectieve groepsdoorbrekende instructiegroepen geordend zodat de  leerkrachten beter in staat zijn in te spelen op diversiteit aan onderwijsbehoeften. Buiten de kaders van het huidige leerstofjaarklassensysteem te denken helpt ons hierbij.
 
 
Schoolondersteuningsprofiel
 
We gaan op ‘t Startblok uit van pedagogisch optimisme; dus van kansen en niet van belemmeringen in het werken met kinderen. We richten ons hierbij op wat de leerling nodig heeft om zich op ‘t Startblok te ontwikkelen. We kijken naar wat het kind kan.
 
Het beleid is erop gericht om kinderen zorg op maat te bieden en onze ambitie is om zoveel mogelijk kinderen thuisnabij op onze school onderwijs te geven. We zoeken in dit verband naar oplossingen die binnen de school te realiseren zijn en naar factoren die een succesvolle begeleiding van kinderen bevorderen.
Hierin zijn de volgende uitspraken van belang;
• Het kind voldoet aan de door ons gestelde doelen (er is sprake van ontwikkeling).
 • Het kind gaat met plezier naar school.
 
De balans tussen hulpvraag en de mogelijkheden van de school speelt een belangrijke rol bij het aanbieden van onderwijs aan de leerlingen. Wat heeft het kind nodig t.a.v. bijvoorbeeld de groepssamenstelling, de leerkrachtvaardigheden, het gebouw, benodigde materialen en de ondersteuningsmogelijkheden. We willen realistisch zijn. Vraag en aanbod moet in balans blijven. Bij de aanname kijken we;
• in de eerste plaats naar het kind zelf. Is het voor dit kind goed om op deze school, met deze zorgcapaciteit het onderwijs te volgen?
• in de tweede plaats naar de draagkracht van het team en de groep waar het betreffende kind in geplaatst zou kunnen worden.
In het schoolondersteuningsprofiel Obs ‘t Startblok staat onze zorgcapaciteit uitgebreid beschreven. U kunt het schoolondersteuningsprofiel opvragen of inzien bij de directie van ’t Startblok. Onder downloads vindt u het schoolondersteuningsprofiel (link daar naar toe toevoegen?