Ons onderwijs
Onze missie en visie komt voort uit onze kernwaarden. Deze klinken door, en zijn zichtbaar in ons dagelijks onderwijs. De middelen en materialen die we vanuit onze visie inzetten om onze doelen te bereiken ziet u hieronder terug en worden kort beschreven. Wanneer u behoefte heeft aan een nog uitgebreidere toelichting, dan verwijzen we u door naar een website of een ander document.
Hieronder de middelen die we inzetten.
Stichting leerKRACHT-aanpak
De aanpak van Stichting leerKRACHT gebruiken we als middel om ’Elke dag Samen een beetje beter’ te worden en om onze ambities te realiseren in de dagelijkse praktijk zodat het impact heeft op het onderwijs aan ‘onze kinderen’. Wanneer u op deze link klikt komt u meer te weten over de aanpak. https://stichting-leerkracht.nl/aanpak/
Op ‘t Startblok is de leerKRACHT-aanpak zichtbaar in de wijze (bord- en werksessies) en ritmiek waarop leerkrachten met elkaar overleggen en samen de lessen voorbereiden. Zij gaan uit van dat wat kinderen nodig hebben en stellen kindgerichte doelen. Deze doelen worden met de collega’s uit hun minibouw of parallelgroep uitgewerkt tot lessen en een planning daarvan. Leerkrachten gaan bij elkaar kijken naar het effect van hun lessen op de kinderen en welk leerkrachtgedrag hierin effectief is.
Onze schoolontwikkeling en innovatie is zichtbaar op ons jaarbord. Dit jaarbord wordt vertaald naar doelen op onze verbeterborden. Daar worden ze omgezet naar lessen.
In diverse klassen is ook al een start gemaakt met bordsessie met kinderen.
Directie ‘t Startblok over de stichting leerKRACHT aanpak
30 sec. https://www.youtube.com/watch?v=gFCVaFk58fU
Leerkracht ‘t Startblok over stichting leerKRACHT
2 min 18 sec https://www.youtube.com/watch?v=KwYbEVPBeps&feature=youtu.be
Leer/ontwikkelgesprekken
Deze leerKRACHT -aanpak bevordert het doelgericht werken en eigenaarschap en betrokkenheid van kinderen bij de doelen. We nemen kinderen in mee in de te behalen doelen. Kinderen werken aan de doelen die uit de door ons gebruikte leermethoden komen, maar ook door hen zelf gestelde doelen. Deze worden in leer/ontwikkelgesprekken tussen leerkracht en leerling besproken en gemonitord. In deze gesprekken leren kinderen te reflecteren op hun eigen doelen en hun eigen handelen. met enige regelmaat nodigen we ook ouders uit (vanaf groep 4) om aan het gesprek deel te nemen.
Schoolwide Positieve Behavior Support ( PBS)
Als school investeren we in het welbevinden van kinderen en de groepsvorming. Door middel van een gedragstraject, beschreven in ons gedragslogboek, maken we expliciet ruimte voor het omgaan met elkaar en het maken van gedragsafspraken op school- en groepsniveau. Om structureler en gedurende een heel schooljaar aandacht te houden voor positief gewenst gedrag en om als leerkrachten preventiever te werken, hebben we het traject Positive Behavior Support (PBS), positief bekrachtigen, ingezet.
Hierbij staan aandacht voor ontwikkeling, kansen en mogelijkheden van kinderen voorop.
We gaan hierbij uit van 3 kernwaarden;
verantwoordelijkheid, respect en samen plezier.
De 5 pijlers van PBS zijn;
- Schoolbreed: werken vanuit gedeelde waarden (en deze zichtbaar maken en uitdragen)
- Preventie staat centraal: zoveel mogelijk voorkomen van probleemgedrag (duidelijke structuur, aandacht voor ongewenst gedrag minimaliseren, eenduidige consequenties en wijze van aanspreken)
- Positieve benadering: een PBS-school maakt verwachtingen concreet, leert gewenst gedrag aan en bekrachtigt dit gedrag systematisch.
- Besluitvorming/sturing op basis van data/gegevens
- Samenwerking met ouders en ketenpartners (conciërge, BSO, TSO, gemeente, CJG, enz.)
De uitgangspunten van PBS sluiten aan bij onze kernwaarden en streefbeelden. Met name de aandacht voor het positieve, het actief negeren van klein negatief gedrag, het stellen van helder gewenst gedrag en het maken van eenduidige schoolafspraken zorgen voor een positief pedagogisch klimaat voor alle betrokkenen. Hiermee leggen we een basis waardoor alle kinderen van ‘t Startblok zich veilig voelen en optimaal tot leren kunnen komen
Door middel van lessen in sociale vaardigheidsaspecten en groepsvormende spellen leggen we in de eerste 8 weken van het schooljaar bewust de basis voor ‘het welbevinden’ van de kinderen gedurende de rest van het schooljaar. Vlak na de kerst- en meivakantie investeren we nog eens in deze afspraken en groepsvorming.
PBS heeft op ‘t Startblok een verankerde plek gekregen en zit in het systeem van de Startblokleerkrachten.
Voor een algemene uitleg over PBS; https://www.swpbs.nl/pbs
Jeelo-projecten
Op ‘t Startblok werken we zoveel mogelijke in geintergreerde vakken. Alles behalve Reken en taal wordt via de Jeelo-projecten aangeboden.
Jeelo werkt vanuit drie pijlers:
- Samen leven. Hierbij gaat het erom dat wanneer je iets leert je de omgeving daarbij nodig hebt. Je leert door, met en voor je omgeving; in de lessen betekent dit dat we maatschappelijke organisaties betrekken bij ons onderwijs.
- Samen werken. Hierbij ligt de nadruk op het ontwikkelen van je competenties. Dus wat jij kunt als leerling, waar je goed in bent. Ieder heeft zijn/haar talent en tijdens de
Jeelo-projecten maken de kinderen in de gezamenlijke opdrachten/werkstukken gebruik van elkaars competenties/talenten.
- Zelfstandig leren hierbij gaat het voornamelijk om het ‘leren leren’. Kinderen kunnen zichzelf ‘toetsen’ door een zelftest te maken. Ze kijken wat ze al geleerd hebben gedurende deze fase van het project. Hierdoor kunnen ze zichzelf sturen en oefenen, zodat ze meer eigenaar worden van hun leerproces.
Meer informatie over Jeelo kunt u vindt u hieronder of op de website van Jeelo, www.jeelo.nl
Begeleid Zelfstandig leren
Het is belangrijk dat kinderen leren om zelfstandig te leren en om verantwoordelijk te zijn voor het eigen leerproces.
Daarom werken wij met begeleid zelfstandig leren (BZL). De executieve functies spelen hierin een belangrijke rol. De leerkracht werkt planmatig aan het begeleiden van kinderen bij het zelfstandig leren. De kinderen leren taakgericht te werken, te oriënteren op een taak, te plannen enzovoort. In ons onderwijs creëren we situaties waarin kinderen hiermee leren omgaan.
Bijvoorbeeld door dag- of weektaken of onderstaande situaties.
De leerkracht geeft hierbij op momenten instructie aan groepjes kinderen en de andere kinderen plannen daaromheen hun zelfstandige opdrachten. De leerkracht staat meer naast de leerlingen, voor begeleiding en ondersteuning, dan voor de leerlingen.
Daarnaast stelt BZL de leerkracht in staat ruimte te creëren in de beschikbare tijd om beter tegemoet te kunnen komen aan niveauverschillen.
Begeleid zelfstandig leren kan plaatsvinden tijdens reguliere lessen, maar ook op speciaal daarvoor geplande momenten van begeleid zelfstandig leren. Er is een opbouw gemaakt van het aantal en de duur van deze momenten van groep 1 t/m 8.
Groepsdoorbrekend werken in effectieve, gedifferentieerde instructiegroepen
Op ‘t Startblok worden de lessen rekenen, taal en lezen per blok door de leerkrachten van de parallelgroepen samen voorbereid en wordt doelgericht gekeken naar welke leerlingen welke instructies nodig hebben
De instructies worden minimaal op drie niveaus aangeboden en door samen te werken met parallelgroepen zijn er mogelijkheden om meer instructieniveaus te bedienen.. Daarnaast werken de leerlingen aan dag- en weektaken waardoor zij zelfstandig worden in leren en plannen. Zo proberen wij een balans te creëren tussen zelfgestuurd en gestuurd onderwijs.
De diversiteit aan onderwijsbehoeften op ‘t Startblok en de ontwikkelingen op gebied van Passend onderwijs knellen met regelmaat. De draagkracht in dit kader is mede afhankelijk van de middelen en mogelijkheden die het Rijk en het samenwerkingsverband ons bieden. Intern heeft ‘t Startblok de eerste stappen gemaakt om hier met de bestaande middelen en mogelijkheden een weg in te vinden. De komende jaren willen we ons hierin doorontwikkelen en de nieuwe en slimme organisatievormen waarbij kinderen vanuit hun eigen talent, kracht en zelfstandigheid samen met de leraar werken aan de ontwikkeling, doorzetten. Het leerstofjaarklassensysteem aanpassen en inzetten op nieuwe organisatievormen die efficiënt en werkbaar zijn binnen de kaders, waarbij kinderen positief worden gestimuleerd in wat ze kunnen. het
Steeds vaker worden leerlingen in effectieve groepsdoorbrekende instructiegroepen geordend zodat de leerkrachten beter in staat zijn in te spelen op diversiteit aan onderwijsbehoeften. Buiten de kaders van het huidige leerstofjaarklassensysteem te denken helpt ons hierbij.
Plusklas
De diversiteit aan onderwijsbehoeften op ‘t Startblok uit zich op verschillende terreinen.We bieden extra ondersteuning bij verschillende onderwijsbehoeften. Ook kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong krijgen een passend aanbod. De reguliere leerstof wordt ingedikt en daarvoor in de plaats komt een extra aangepast, uitdagend aanbod. op ‘t Startblok bieden we deze kinderen een inpandige bovenschoolse plusklas en een Startblok plusklas. Met een speciaal daarvoor opgeleide, ervaren expert kunnen we in peergroups tegemoet komen aan onderwijsbehoeften van deze groep kinderen.
Gezonde school,
Op ‘t Startblok vinden we het belangrijk dat kinderen gezond leven. Inzet op gezond eten en drinken is daarbij voor ons net zo vanzelfsprekend als bewegen en goed bewegingsonderwijs.
We hebben het vignet “Gezonde School” behaald. In onze Jeeloprojecten “Gezond Gedrag” en “Zorgen voor jezelf en anderen” wordt uitgebreid aandacht besteed aan gezonde voeding. Daarnaast gaan de groepen 7 en 8 naar het “Smaakcentrum” waar zij zelf gezonde gerechten gaan klaarmaken, leren wat gezonde voeding is, hoe je gezonde keuzes maakt en nieuwe producten gaan proeven.
We willen gezond eten op school voor iedereen makkelijk maken, om zo bij te dragen aan een goede ontwikkeling van de kinderen. Samen met ouders zorgen we voor gezond eten en drinken tijdens de ochtendpauze en de lunch. Tevens stimuleren we het water drinken en hebben we de woensdag waterdag ingevoerd. Op deze dagen drinken de kinderen water of thee.
Trakteren doen we zo gezond mogelijk. Er is ruimte om individuele afspraken te maken bij een allergie, dieet of een bepaalde (geloofs)overtuiging. Bij een gezonde school hoort ook voldoende bewegen. Het afgelopen schooljaar hebben we aandacht besteed aan ‘bewegend leren’. Met het team van leerkrachten hebben we ons daarin verdiept en het belang daarvan onderkend.
https://www.gezondeschool.nl/
Schoolondersteuningsprofiel
We gaan op ‘t Startblok uit van pedagogisch optimisme; dus van kansen en niet van belemmeringen in het werken met kinderen. We richten ons hierbij op wat de leerling nodig heeft om zich op ‘t Startblok te ontwikkelen. We kijken naar wat het kind kan.
Het beleid is erop gericht om kinderen zorg op maat te bieden en onze ambitie is om zoveel mogelijk kinderen thuisnabij op onze school onderwijs te geven. We zoeken in dit verband naar oplossingen die binnen de school te realiseren zijn en naar factoren die een succesvolle begeleiding van kinderen bevorderen.
Hierin zijn de volgende uitspraken van belang;
• Het kind voldoet aan de door ons gestelde doelen (er is sprake van ontwikkeling).
• Het kind gaat met plezier naar school.
De balans tussen hulpvraag en de mogelijkheden van de school speelt een belangrijke rol bij het aanbieden van onderwijs aan de leerlingen. Wat heeft het kind nodig t.a.v. bijvoorbeeld de groepssamenstelling, de leerkrachtvaardigheden, het gebouw, benodigde materialen en de ondersteuningsmogelijkheden. We willen realistisch zijn. Vraag en aanbod moet in balans blijven. Bij de aanname kijken we;
• in de eerste plaats naar het kind zelf. Is het voor dit kind goed om op deze school, met deze zorgcapaciteit het onderwijs te volgen?
• in de tweede plaats naar de draagkracht van het team en de groep waar het betreffende kind in geplaatst zou kunnen worden.
In het schoolondersteuningsprofiel Obs ‘t Startblok staat onze zorgcapaciteit uitgebreid beschreven. U kunt het schoolondersteuningsprofiel opvragen of inzien bij de directie van ’t Startblok. Onder downloads vindt u het schoolondersteuningsprofiel (link daar naar toe toevoegen?
Tevredenheidsonderzoek
In schooljaar 2019-2020 vroegen we alle leerlingen en ouders mee te doen aan een tevredenheidsonderzoek. We gebruikten hiervoor het tevredenheidsonderzoek van bureau Boelhouwers uit Groningen. We waren erg tevreden over de respons. Honderddrieënzestig kinderen hebben de vragenlijst ingevuld en honderddertig ouders deden mee. De waardering die gegeven werd, maakte ons trots op ons werk. De kinderen zijn over het algemeen zeer tevreden over de school en waarderen ’t Startblok met een 8.3. Ook ouders geven ‘t Startblok een bovengemiddelde score van 8.3. Onder downloads vindt u het complete tevredenheidsonderzoek. Ouder tevredenheidsonderzoek, leerling tevredenheidsonderzoek.